събота, 29 януари 2011 г.

63, 64, 65 - Маваши!

Тоа треньорчето ми преподаде маваши. Е сега вече работата става много дебела и сериозна.

Ако май-герито е еквивалент на правия удар при ръцете, то мавашито е "крошето", защото както при крошето лакътът се извърта отстрани, така и при мавашито силата на удара идва странично. Още в мига на преподаването на май-герито преди две седмици, насочих вниманието към защитите ОТ крака. Много ме интересуват. Това, което ми показа треньорчето като защита, след изпълнение от моя страна на ляв и после десен шут към него, ми заприлича малко на айкидо. Май съм попаднал точно където трябва. И ето, днес пък ми преподаде маваши... Първо мислеше да е само ляво, но като видя как бия дясно, каза, че... нямам грешка! Това е положението :) Каза, че се удря с цялата кост под коляното - пищяла. Каза, че може и с горната част на стъпалотo, но там има много тънки кости, за които е опасно да срещнат лакът. Каза, че лоу-киците (ниски шутове) имат ефект само върху начинаещи (!), защото напредналите са със закалени крака и нищо не можеш да им направиш. Вътрешните лоу-кици били по-добре. Главата - ударът бил зад врата, но това било много трудно, дори ако противникът се е навел, защото ъгълът е такъв, че трябва да го захлупиш. Силните удари били с левия крак (тук забравих защо не с десния), показа ми удар в черния дроб (можело и да не е много силен удара, получавал се достатъчен спазъм) и в брадата. Питах го между другото - значи затова се целел черния дроб - получавал се спазъм - каза, че защото е болезнено място. Не запомних в кой момент идваше ред на мавашитата в двата случая или ми ги показваше по принцип :( Ако ритнеш противниковия крак в крачка пък, се получава като подсечка и кракът му занася.

Така както при показването на май-герито наблегна на това, че при самия удар другият (опорният) крак сякаш леко подскача и стъпва точно в момента на удара, което сме го били разбрали още при ръцете (когато застъпвахме удара, за да стане Силен), така и сега наблегна на това, че по време на удара опорният крак, значи...
повдига се на пръсти и петата доста се извърта (по интернет гледам, че говорят даже опорният крак накрая да сочи в другата посока на противника, хм, нещо май не съм разбрал правилно - чак пък толкова...). Само че, за разлика от начина, по който се извърта петата при удар с ръка, в случая не се извърта навън (дясната обратно на часовниковата), а навътре (дясната по часовниковата). Говорим за ляво маваши. Дали да не го наричам ляв страничен шут? По-българско ми някакси. Ще видим, "Маваши" е готино, некво японско такова :)

Комбинациите... Ти ллуд ли си, пита ме дали искам комбинации и ми каза - ляво май-гери, при свалянето на крака стъпваш леко встрани (ляво) и веднага "пресрещаш" с дясно маваши... !!! Майко мила!

Още като започваше да ми обяснява първия шут - май-герито, каза, че както при ръцете има "прав", "кроше" и "ъперкът", така и при краката се започва с май-герито (както казва Уикипедията - възможно най-простия, лесен и обикновен шут). Не си спомням точно думите му и дали съм разбрал правилно, но ако сходността е пълна, чудя се какъв шут ще е на мястото на ъперкъта...

Много сложно ми стана, очевидно е налице започващ нов филм. Все още дори не знам кои са правилните въпроси, камо ли да имам правилните отговори. Обаче не ми е за първи път, а и имам солидна основа, досегашните ми усилия не са чак толкова за подценяване, така че ще гледам да влезна в ритъм, според собственото си естествено темпо, без да бързам. Щото бързата работа - срам за майстора, по някой път. А бързата кучка... но това е само за жени :DDDD Колкото мога да напредвам във всеки конкретен момент според мойто си собствено вътрешно темпо, толкова и ще го правя. То това май е и начина да напредваш във всичко.